Het begint allemaal met jou!

Last update:: 27.02.2026

Inleiding

Veel mensen zeggen dat God niet bestaat, dit omwille van al de ellende in de wereld. Men zegt “waarom is er zoveel ellende in de wereld, die oorlogen, die ziektes, die moorden, pesterijen, ongeluk. Waarom grijpt Hij niet in als Hij toch die machtige God is?”.
Ik moet toegeven dat dit een moeilijk onderwerp is. Maar heeft men al eens nagedacht wat het concreet inhoudt als God hier op aarde zou komen op orde op zaken te stellen? Moet God bijvoorbeeld een legertje engelen sturen om orde op zaken te stellen? Of wat moet er dan gebeuren? Zijn degenen die de vraag stellen waarom God niet dadelijk op aarde komt wel de onschuld zélf zelve, zélf van zonden vrij? Heeft men misschien zélf ooit iets gestolen, overspel gepleegd, iemand onrechtvaardig behandeld, iemand een vuistslag verkocht? Ligt men zelf niet overhoop met de buren of heeft men niet zelf iemand uitgescholden?
Ik heb onlangs een filmpje van een predikant gezien die verschillende mensen vroeg of ze zichzelf als een goed mens zagen. Nagenoeg iedereen zei dat ie een goed mens is… totdat de predikant hun de bovenstaande vragen stelde stelde… en toen werden de meesten stil.
Zie je, de meeste mensen zien zichzelf als een goed persoon maar stellen zichzelf daar geen vragen bij of dat wel zo is. Is men daarbij zelf wel honderd procent eerlijk tegen zichzelf? Wat ik hiermee wil zeggen is of men zelf wel beseft dat men eveneens wel ergens schuldig aan is. En als men zegt “dat God de misère wegneemt”, dat men dan eigenlijk zélf vraagt om ook veroordeeld te worden!? Stel ik het erg zwart-wit? Sorry, maar het is zo. Niemand is zonder zonden. Rom 3:10-12: “Niemand is rechtvaardig, ook niet één, er is niemand, die verstandig is, niemand, die God ernstig zoekt; allen zijn afgeweken, tezamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die doet wat goed is, zelfs niet één.“

Nu hoor ik sommigen al zeggen: “neen, zover hoeven we niet te gaan, want niet alles is even erg”. Maar hoe bepaal je dan wat erg is en wat niet? Vind jij iets even erg als ik? M.a.w. mag iets voor mij niet maar voor mijn buurman wél? Je ziet, dat wordt allemaal erg moeilijk en relatief. Zeker in onze samenleving is de moraal hoe langer hoe meer een erg rekbaar begrip aan het worden. Soms lijkt het wel of ze helemaal aan het verdwijnen is.
Ik hoop dat je nu inziet dat we op het punt staan een discussie te hebben wat moraal is. Je zal daarbij ontdekken dat we ook stoten op de vraag wat vrije wil is. God heeft de mens echter gemaakt met een vrije wil. Hij heeft daarbij tevens een handleiding voorzien: Gods Woord, de Bijbel. In de Bijbel kunnen we lezen hoe de mens kan ontsnappen aan die ellende, dat men kan KIEZEN (=vrije keuze hebben) om géén oorlogen te hebben, geen ellende, geen overspel, geen leugen…

Jezus was erg duidelijk. Lees eens aandachtig Matt5:17-42. Deze verzen zijn een prachtig voorbeeld over hoe wij met anderen moeten omgaan. En dat niet alleen: hier staat eigenlijk een hele handleiding die we moeten toepassen in ons leven. Je ziet ook dat Jezus absoluut tegen geweld was (lees ook Matt 26:50-56), waardoor Hij zich gewillig liet gevangennemen.
Nu hoor ik je misschien denken “ja maar, dat zijn regeltjes van vroeger, je kan dat vandaag de dag niet meer verlangen van de mens, de Bijbel is een oud boek, dit was van tel op de mens toen”. Degenen die dit zeggen beseffen niet dat zij zich boven Jezus Christus, God dus, stellen. Ze passen niet enkel deze geboden aan, maar gaan voorbij aan WIE het zegt: Jezus Christus. Men stelt zich dus BOVEN Jezus, God! Men beseft niet dat God eeuwig en onveranderlijk is. Meer nog: als men beweerd dat mensen veroordeeld werden enkel al alleen omdat ze in een bepaald tijdsbestek leefden, zou dit God oneerlijk en leugenachtig maken tegenover die mensen. God liegt niet (Titus 1:2; 1 Sam 15:29; Joh 17:17). Joh 17:17: “uw woord is de waarheid.” Dit is een keihard vers dat tegen iedereen getuigd die zegt dat Gods Woord veranderlijk, relatief is ! Beweren dat Gods Woord veranderlijk is, breekt heel de Bijbel af en maakt het Woord van God onbetrouwbaar. Echter: de vele profetieën die beschreven waren in de Bijbel zijn allemaal uitgekomen. Profetieën die liepen over vele honderden en duizenden jaren spreken tegen dat Gods Woord veranderlijk is want als dat zo zou zijn, zouden deze slechts losse, holle woorden zijn en bijgevolg niet uitgekomen zijn.

Het begint allemaal met JOU!

Kijk niet naar anderen, wat zij doen. Roep niet naar God dat Hij “eindelijk iets aan dat geweld gaat doen”. JIJ dient rekenschap af te leggen aan God over jouw daden, niet de andere. Dit staat haaks op wat de wereldreligies leren. Ga maar na!
De islam bijvoorbeeld is steeds een religie geweest die die zich verspreidde door geweld en de volkeren die ze versloegen hun religie oplegden, anders moet men sterven. Het is van moeten dus, wil men overleven. De meeste mensen werden moslim maar dus zonder zich te bekeren. Bekering houdt inzicht in en door zich door de vrije wil over te geven aan God. Het berust op het inzicht dat men een zondig mens is dat redding door Christus behoeft. Dit is uniek aan het Christendom: zich door de eigen vrije wil aan God overgeven. Niet door geweld, niet door tradities. Het tot inzicht komen dat een betere wereld willen met jezelf begint. Niet tot God zeggen: “God, waar blijf je, wanneer doe je iets aan die ellende?” Neen, het begint met JOUZELF! ALLE kerken, van welke religie ook, die wetten opleggen, zijn daardoor NIET van God. Dit is een belangrijke eigenschap om een afvallige kerk te herkennen. Zij leggen namelijk allerlei nutteloze wetten op om de mens te controleren en te onderdrukken en zeggen “kom bij ons, wij zorgen voor jou heil”. Daarmee zegt men eigenlijk al dat de mens gewoon verder kan doen wat ie wil, zolang ie maar de door hun opgelegde wetten volgt en daarmee pas op het einde van het leven zijn “rapport” krijgt waarop staat of men al dan niet behouden is, gemeten volgens de zogenaamde wetten die al dan niet gevolgd zouden zijn. Echter deze manier om wetten te volgen, zijn geschreven wetten, op papier (de computer moeten we nu zeggen) door de mens opgelegd. Ze zijn NIET in de harten van de mens geschreven. Hebr 10:16 “Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen, zegt de Here: Ik zal mijn wetten in hun harten leggen, en die ook in hun verstand schrijven,…“.

Bij het christen-zijn vangt het eeuwige leven reeds aan bij de acceptatie van Jezus Christus als verlosser. “Wat!”, hoor in nu velen zeggen, “hoe kan dat nu?” Ja, want indien men Christus volgt, heeft men het inzicht dat alles begint met jezelf. Het geloof in Christus dat Hij aan het Kruis voor onze zonden gestorven is. Dat er daardoor gewoon vanzelf dingen in ons hart komen zoals liefde en behulpzaamheid jegens de evennaaste, wie deze persoon ook is. Dat men steeds het goede wil doen. Rechtvaardig is, respectvol is. Zedeloosheid, hebzucht, geldgewin en Godslastering verwerpt, inziet dat de schepping van het hele universum en de aarde met alles wat daarop leeft met al de wetmatigheden tot stand is gekomen door God. Hij sprak en het was er (Psalmen 33:9). Het is een boeiend geestelijk groeiproces waarbij men steeds meer en betere inzichten krijgt in Gods Woord.

Vrije wil

Waarom heeft God de mens een vrije wil gegeven? Het antwoord op deze vraag is dat God niet wil dat wij robots zijn die voorgeprogrammeerd handelen en bijgevolg geen vrije wil hebben. God doet dat niet op die manier. Geen dwingelandij bij en voor God. Stel dat je ten midden van robots leeft en werkt. Allemaal voorgeprogrammeerde, zielloze dingen die slechts hun programma aflopen, van de taak waarmee ze bezig zijn. Ze zullen je binnenkort wellicht kunnen helpen met allerlei huishoudelijke taken maar verwacht geen échte genegenheid of vriendschap. Misschien geveinsde, koude, neppe complimentjes. Misschien liefkozingen, voorgebakken knuffels uit één of ander computeralgoritme van een machine die niet eens zelfbewust is. Niet weet wat affectie is, er zelf niet eens behoefte aan heeft. Trouwens, de meeste wetenschappers verwerpen het idee dat de mens een bewustzijn heeft. Het zijn ook zij die God verwerpen, die geen verklaring hebben wat het bewustzijn is. Dit komt omdat ze de mens zien als louter een dier, geëvolueerd uit aapachtigen, het gevolg van evolutie door doelloos toeval. Ze geloven niet dat de mens een ziel heeft die na de dood nog voortbestaat.
Dit is ook de leugen van artificiële intelligentie dewelke nooit de mens zal kunnen vervangen. In het beste geval zal het zoals een dier zijn die zuiver op instincten (=voorgeprogrammeerd) zal zijn. Pas op: AI teert op kennis opgedaan door de mens en het zal erg moeilijk worden om AI van de mens te kunnen onderscheiden. Ze zal onfeilbaar lijken met een erg grote kennis, gestolen (!) van de kennis van de mens. Ze zal met ALLE door de mens opgedane kennis, op ALLE domeinen, onmiddellijk op kunnen anticiperen. Ik ben bang dat de Ai de webbouwers met de zoekmachines zal verdrijven en een “een single point of truth” zal worden. Alsof het de waarheid in petto heeft. Terwijl de zoekmachines nog toelaten zaken te vergelijken in je online opzoekwerk, kan (zal?) Ai je slechts één “waarheid” voorschotelen.

Kennis van goed en kwaad

De mens kiest als sinds Adam en Eva, de eerste mensen, nog steeds voor de vruchten van de boom van kennis van goed en kwaad. We lezen hierover in de allereerste hoofdstukken van de Bijbel: de zondeval van de mens. God had Adam en Eva verteld niet van vruchten van de boom van kennis van goed en kwaad te eten. Deden ze dat toch, dan zouden ze sterven. Laat ons even stil staan en bekijken wat hier wordt aangegeven. Vele mensen denken dat dit verhaal letterlijk te verstaan is, terwijl anderen denken dat we het figuurlijk moeten verstaan. Eigenlijk doet er dat er niet toe. Het is mijns inziens echter een verhaal dat hier wordt verteld dat tot op de dag van vandaag nog steeds speelt! Laat me het je even uitleggen wat ik daarmee bedoel. Toen God aan Adam en Eva zei niet van die boom van kennis van goed en kwaad te eten, gaf God zijn allereerste aanwijzing aan de mens om het goede, dat zij duidelijk reeds hadden, te behouden, ze hadden het goed in die tuin van Eden. Er was géén kwaad. Het moest er prachtig geweest zijn! Zonde was er niet. Maar op een dag was daar de satan, voorgesteld in de Bijbel als een slang. De slang wordt in de Bijbel voorgesteld als de listigste der dieren (Gen 3:1). Hij zei tegen de eerste mensen: Gen 3:4-7: “Gij zult geenszins sterven, maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet, uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad. En de vrouw zag, dat de boom goed was om van te eten, en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden, en zij nam van zijn vrucht en at, en zij gaf ook haar man, die bij haar was, en hij at. Toen werden hun beider ogen geopend, en zij bemerkten, dat zij naakt waren; zij hechtten vijgebladeren aaneen en maakten zich schorten.”

Laat ons even deze verzen ontleden: Eva zag dat de boom goed was om van te eten en dat hij een lust was voor de ogen, ja, dat de boom begeerlijk was om daardoor verstandig te worden. Frappant toch ook dat je gewoon aan een vruchtenboom zou kunnen zien dat je daardoor slim zou kunnen worden! Voor mij ligt er in dit verhaal dus een figuurlijke, diepere betekenis: de slang liet Eva zien, op één of andere manier”, dat er dingen zijn die ze niet eerder gezien had of kende. Het waren echter zondige dingen. Wellicht voor de mens plezierige dingen want Adam liet zich uiteindelijk er ook door verleiden. Ze hadden daardoor echter Gods wet verbroken, Zijn goede raad in de wind geslagen en daarmee de mens met de dood, ellende en hard werken voorzien. Dit verhaal is nog op de dag van vandaag van toepassing: men kiest voor goed én kwaad, men kiest ervoor verwijderd te worden van God, uitgeworpen te worden uit Zijn tuin van Eden! Lees 2 Petr 2:10-14.
(Lees zeker ook ons artikel “Moderne zonde in Eden” !)

Zo werkt het niet!

De mens verwacht dat hij kan doen wat ie maar wil en dan ook nog eens dat God hem zomaar op zijn wenken kan bedienen: “God doe dit”, “vermijdt dat”, “geef ons een goed leven”, “toon jezelf eens aan ons” enz. Het houd niet op; ZO WERKT HET NIET MENSEN! Zelf geloven ze niet in God, maar ze vragen wél van alles en nog wat aan Hem. Wat is je probleem als je zegt dat Hij niet bestaat, hij bestaat toch niet voor jullie? Jullie vraag is bijgevolg contradictorisch. In het Engels zegt men: “You’re on your own”. “Los van God” (cfr de atheïstische schrijver Richard Dawkins zegt of Stijn Meuris zingt met zn band Monza).

Begin met jezelf! Waarom help JIJ niet van de wereld een beter plaats te maken? Waarom niet eens ipv 3 x per jaar (en sommigen zelf een veelvoud méér!) op vakantie te gaan, een keertje minder gaan en dat geld besteden aan de behoeftige medemens? Of sla eens die laatste nieuwe iPhone over. Leg eindelijk die ruzie met je buren eens bij. Blijf rustig als je eens geïrriteerd in die file staat. Stop die razernij als het op het werk weer eens fout loopt. Blijf kalm in die lange rij aan de kassa! Help die oude dame eens even in de supermarkt die niet aan dat doosje voeding op de hoogte plank kan.

De goddeloze heeft GEEN verhaal tegen de ellende in de wereld omdat deze er zélf verantwoordelijk voor is. Het valt me op dat sinds de corona pandemie iedereen er nóg meer geïrriteerd bij loopt, ongeduldiger is, gewoon agressiever en intoleranter is. STOP daarmee! Kijk naar JEZELF! Wat zit jij te zaniken tegen de andere terwijl en véél over jezelf te zeggen valt! Kijk eens in de spiegel! Toch makkelijk hé, jijzelf moet niets doen, maar God wél! De goddeloze is dus intellectueel oneerlijk:  tegenover zichzelf maar ook in de omgang met anderen. God bestaat niet voor hen, maar ze roepen Hem wél ter verantwoording! Wat men niet beseft, zoals ik eerder zei: men veroordeelt zo zich zélf. Matt 7:3-5: “Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet? Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is? Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.”

Bid tot God

Ik weet het: het is niet steeds makkelijk. We moeten daarom bidden tot God want de satan houd zijn pijlen constant op ons gericht! Hij is het ook die ons steeds wijst op onze schulden, wanneer wij gefaald hebben. We moeten daarom eigenlijk constant bidden. De realiteit voor ogen houden, want zoals Jezus gezegd heeft: de satan gaat rond als een brullende leeuw zoekende wie hij kan verslinden! 1 Pet 5:8-9: “Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. Wederstaat hem, vast in het geloof”. Doe die geestelijke wapenrusting aan (Ef 6:10-18)!

God wil je niets opleggen zoals bijvoorbeeld de islam of de Katholieke kerk. Daarom heeft Hij zijn Handleiding gegeven. In deze Handleiding lees je dat Hij Zijn Zoon op aarde heeft gezonden die voor ons, in onze plaats is gestorven aan het kruis (want WIJ zijn de schuldigen van al die ellende op aarde!). God is een God van Liefde en geeft jou door de Bijbel aanwijzingen om te duiden hoe het mogelijk is om een goed leven te hebben. Het is aan de mens om zelf, door zijn vrije wil, deze aanwijzingen te volgen. Laat God je leven leiden, de weg wijzend naar Zijn koninkrijk, waar het zelfs beter is dan de tuin van Eden van destijds!

Blijf op de hoogte als we nieuwe artikelen posten.

Wij spammen niet! Lees onze privacy beleid voor meer info.

Geef een reactie

Scroll naar boven
Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bieden.
Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
Accept
Reject