Inleiding
Welk weldenkend mens haalt het in z’n hoofd om oorlog te voeren tegen anderen? Iedereen vindt oorlog even erg. Niemand wil pijn en misère! Wat is het toch wat de mens drijft om tóch tot oorlog over te gaan? Waar komt plots de haat tegenover de andere vandaan? Wat vervangt onze angst voor pijn en gruwel om zelf tot gruweldaden over te gaan? Ergens moet er iets gebeuren, en dan op een slinkse manier, om de mens te brainwashen om deze “switch” te kunnen maken. De geest van het goede maakt in z’n hart plaats voor de geest van het kwade. Liefde en begrip maken plaats voor haat en onbegrip die steevast uitmond in gruwel. Steevast verliezen beide partijen: beide partijen rouwen om geliefden die de gruwel van de oorlog niet overleefd hebben. Het overlevende individu blijft getraumatiseerd achter met op het netvlies gebrande horrorbeelden. Waar komt die gruwel toch vandaan? Hoe is het mogelijk dat dit keer op keer wéér gebeurd? Hoe komt het toch dat de mens die ommedraai van begrip en liefde naar onbegrip en haat maakt?
Houvast of verleiden en verleid worden…
Door de jaren heen heb ik gemerkt dat er, in het algemeen, twee uiteenlopende meningen zijn hierover. De persoonlijke mening hierover wordt gevoed door de morele of geestelijke achtergrond die men heeft: men erkent dat het kwaad de mensheid steeds beïnvloed (heeft) óf men ziet het kwaad als een integraal iets als het zijn van de mens. Deze laatste ziet de mens als een dier waar het recht van de sterkste geldt, al beseft men dat meestal zelf niet. Het is de evolutietheorie die dit (in bedekte vorm) dicteert. Je kan het ook anders zeggen: je gelooft in een scheppende God óf men gelooft dat alles door louter toeval ontstaan is waarbij het recht van sterkste geldt (de evolutietheorie, Darwin met zijn “‘Survival of the fittest”).
De mens door de geschiedenis heen heeft zich constant allerlei vragen gesteld waaruit zich vele theorieën ontwikkelden. Men kan stellen dat de mens zich makkelijk laat beïnvloeden, immers, voor elke theorie, hoe gek ze ook mogen zijn, zijn er wel aanhangers. Zoals de “flat earth”-theorie die nu veel aanhangers aantrekt, mede door de sociale media. Dit bewijst dat de mens sturing nodig heeft. Een houvast, een fundament. Het komt echter voort uit de vrijheid die God aan de mens gegeven heeft maar waarbij men tegelijkertijd Jezus Christus niet als Verlosser wil aanvaarden.
De mens die met God wandelt, erkend dit: hij/zij bidt God dagelijks om bijstand, om geestelijk te groeien in Gods Woord, om het goede te blijven doen, de naaste te helpen, begripvol te zijn en alles wat er mee te maken heeft. De mens die God niet erkend, is vatbaar voor alles en nog wat en heeft dus geen houvast. En wat het ergste is, deze beseft het zelf niet en zegt “ik kies mijn eigen weg, ik bepaal zelf wel wat goed en kwaad is”. Maar als iedereen zelf bepaald wat goed en kwaad is, wat is dan de weg naar vrede? Hoe gaat men om met de naaste medemens? Wat gebruikt men als basis voor het oplossen van conflicten?
2 Tim 3:13 “Maar slechte mensen en bedriegers zullen van kwaad tot erger komen; zij verleiden en worden verleid.” U ziet: ze worden verleid en ze verleiden anderen. En het wordt erger en erger voor hun! Dit is het gevolg van geen houvast te hebben, men kan ze van alles wijsmaken.
Psalmen 34:19-24 “De ogen des Heren zijn op de rechtvaardigen, en zijn oren tot hun hulpgeroep;
het aangezicht des Heren is tegen hen die kwaad doen, om hun gedachtenis van de aarde uit te roeien. Roepen zij, dan hoort de Here, en Hij redt hen uit al hun benauwdheden.
De Here is nabij de gebrokenen van hart en Hij verlost de verslagenen van geest.”
Christenen hebben een houvast, ongelovigen niet.
Na vele duizenden jaren van oorlog en pijn heeft de mens het nog steeds niet door dat hun ongeloof en eigengereidheid vreselijk verkeerd is. Waar is hun moraal op gebaseerd? Wat is hun houvast om te beslissen wat goed en kwaad is? Waar baseert men zich op om een samenleving te leiden naar een veilige, liefdevolle, helpende, vredelievende, rechtvaardige samenleving? Al 6000 jaar laat men zich beïnvloeden door de leugen van de slang (satan) die zei in Genesis 3:4 en 5: “Gij zult geenszins sterven, maar God weet, dat ten dage, dat gij daarvan eet [van de vruchten van de boom van kennis van goed en kwaad], uw ogen geopend zullen worden, en gij als God zult zijn, kennende goed en kwaad.”
De satan wilde zelf al zoals God zijn, voerde oorlog tegen God en Zijn engelen en met diezelfde wens maakte hij de mens wijs dat ze ook zoals God kan zijn. Zocht satan dus eigenlijk een bondgenootschap in de mens om samen tegen God te strijden? Het lijkt erop, maar dan eentje waarvan de mens niet eens wist wat de achterliggende bedoeling was van de listige slang: zoals God zijn en de vernietiging van de mens. Tot op de dag van vandaag laat de mens zich wijsmaken het allemaal zelf wel te weten.
Jesaja 14:12-14: “Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads; hoe zijt gij ter aarde geveld, overweldiger der volken! En gij overlegdet nog wel: Ik zal ten hemel opstijgen, boven de sterren Gods mijn troon oprichten en zetelen op de berg der samenkomst ver in het noorden; ik wil opstijgen boven de hoogten der wolken, mij aan de Allerhoogste gelijkstellen.”. Hier lezen we dus dat satan aan God gelijk wil zijn. (lees eventueel ook Ezechiël 28: 11-19)
Dit is eigenlijk frappant om vast te stellen: dezelfde wens als satan hebben, eensgezind met satan zijn: “Wil je niet als God zijn? Hij weet dat je zoals Hem kan zijn, daarom mag je niet van deze boom eten”. Degenen die deze zelfde wens hebben, keren zich, samen met satan, tégen God. Men kiest dan dus partij voor de satan. In die zin vindt Genesis 3 nog steeds plaats, elke dag, wereldwijd. Als gevolg werd de mens uit de hof van Eden gezet: weg van God, in een omgeving waar het kwade alomtegenwoordig is en men na een hard leven te hebben gehad uiteindelijk sterft. Satan belooft ook dat hij je rijk kan maken, mits je hem maar aanbidt: Matt 4:1-10. Maar oh wee mens, weet dan dat de satan je achteraf, vroeg of laat, ten gronde wil richten. Hij zal je niet redden uit het aardse bestaan, met alle oorlogen, ziektes, liefdeloosheid en onrechtvaardigheid – om dan uiteindelijk te sterven.
Er is slechts één manier om je als mens te bevrijden hiervan: door middel van Jezus Christus.
Technologie en vooruitgang
De huidige technologische kennis van de mens lijkt zich tegen de mens zelf te keren.
Gelijk een boomerang die terugkomt. Wetenschap en techniek wordt alom ingezet om “vernuftige” of destructieve wapens te maken. Denk daarbij ook aan artificiële intelligentie. De satan was al van het begin een tegenstander van God en hij gebruikt alle middelen die voor hem mogelijk zijn om de schepping van God, de mens, ten onder te brengen.
Als we in het boek van Henoch 8:1-3 lezen (apocrief boek), zien we dat de gevallen engelen de mens veel slechte dingen heeft bijgebracht zoals oorlog, overspel, het zgn wortelsnijden (hallucinerende middelen) enz, dan kan men gerust stellen dat de satan de mens beïnvloedt*, misbruikt is eigenlijk een beter woord, om satan’s eigen honger naar bloed en ellende te stillen om zo de vernietiging van de mens te bewerkstelligen. De ongelovige mens gelooft niet enkel dat er geen God is, maar gelooft ook niet in de satan, wat de satan uiteindelijk vrij spel geeft in het uitvoeren van zijn plannen.
* = Daarom moet een gelovig christen de geestelijke wapenrusting aandoen zoals beschreven in Rom 6: 12-14 “ Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid (geestelijke wapenrusting!) ten dienste van God. Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.”
Artificiële Intelligentie, aan God gelijk?
Ik moet zeggen dat de satan er jammer genoeg erg goed in slaagt de mens wijs te maken dat hij zoals God kan zijn. Hoe komt dit? Wat heeft hij bewerkstelligd dat de mens daar in trapt? Daarom is er nu AI, wat zogezegd zelfs een bewustzijn heeft, gemaakt door de mens. AI is echter volledig gebaseerd op een hele reeks slimme algoritmes en sub-applicaties die in real time het internet afschuimen naar de gevraagde informatie en eigen databases consulteren om dan volgens jou zoekopdracht of vraag, bliksemsnel een mooi geformuleerd antwoord te geven. Men kan zelfs creatieve AI-applicaties vragen om beelden en muziek te genereren volgens jou wens. AI doet dat onder andere met (gestolen) inhoud en ervaringen opgedaan door de mans en dat gedocumenteerd staat op het internet. De mens feitelijk buiten spel gezet door zichzelf.
God heeft de mens volgens Zijn beeld geschapen – hierbij denkt men dadelijk aan het uiterlijk, de contouren zeg maar, de gestalte, maar persoonlijk denk ik dat dit veel verder gaat dan enkel de beeltenis van de mens. Denk aan het creatieve aspect: kunstwerken, muziek, gebruiksvoorwerpen, gebouwen, bruggen, ja zelfs vliegtuigen en raketten… Toch kan de mens echter niet alles, ze is veel beperkter dan wat God kan. De mens zal bijvoorbeeld NOOIT een levend organisme kunnen maken vertrekkende vanaf nul. Laat staan een mens te kunnen maken vertrekkende vanuit enkele grondstoffen (zie bijvoorbeeld https://youtu.be/r4sP1E1Jd_Y ).
AI is er dank zij de intelligentie van de mens. Ze is niet uit zichzelf ontstaan. Dat weet iedereen. Maar denk even door. Het kan ook niet uit zichzelf ontstaan zijn, daar zijn zéér sterke computerservers, enorme databases en een supersnelle dataverbinding (internet) voor nodig. Waar komen die computers vandaan en de onderdelen… en de grondstoffen van die onderdelen? Waar komt het vernuft vandaan om die computeronderdelen te maken dmv die grondstoffen? En de de nodige software, databases enz enz. Ik ben er overtuigd van dat dit alles er is dank zij door de satan geïnspireerde en misbruikte intelligentie van de mens. Niet doordat toevallig er een ontploffing was ergens in een lab of fabriek. Je ziet, zelfs AI werd gecreëerd dank zij intelligentie en spreekt daarmee zelf de evolutietheorie volledig tegen! AI is er niet toevallig!
Denk er aan: de satan wilde zoals God zijn, nu nog steeds. En hij zadelt de mens met hetzelfde leugen-beeld op van dat hij ooit eens God kan worden. Wat trouwens de new-age gedachte is, of zoals ook geproclameerd wordt door de “Ancient Aliens” theoretici. Lees hier ons artikel over de flagrante leugens die deze mensen verspreiden. AI heeft ook geen ziel, ze is eerder zoals een dier dat redeneert dmv een instinct en heeft geen ziel. De ziel is door God geschapen. AI zal steeds, volgens voorgeprogrammeerde algoritmes, binnen de krijtlijnen van die algoritmes fungeren.
De cocon van de leugen
De mens zonder God kan men echt alles wijsmaken. De mens moet letterlijk wakker worden, gewekt worden, uit de roes van de leugen. De Waarheid maakt wakker, echter men moet ook gewekt willen worden.
Wel, onlangs heb ik een stelling gehoord dat eigenlijk alleszeggend is, waarom satan zo succesvol is: deze luidt: “DE GROOTSTE LEUGEN VAN DE GESCHIEDENIS, IS DE GESCHIEDENIS ZÉLF”. Dit gaat diep én gaat eigenlijk over de “cocon van de leugen” waarin we leven. Een cocon geweven door de satan en zijn (menselijke) aanhangers. Het begint al met het ontkennen van het scheppingsverhaal, gaat verder met het ontkennen van de zondvloed, voorts dat Jezus nooit bestaan heeft, dat er geen God is, het ontstaan van afvallige kerken zoals de Katholieke kerk, de islam en de oosterse religies en de onzin van de evolutietheorie. Deze allen zijn belangrijke stappen, gezet door de satan die er steeds in slaagde doorheen de geschiedenis om de mens te manipuleren. De evolutietheorie is een belangrijk onderdeel in het werk van de satan, de mens zonder God verloochend immers zijn eigen oorsprong. Heel de wereld is al mee in de leugen dat uit het niets zelfs substantie en intelligentie kan voortkomen.
Lees aub eens ons artikel over het mysterie van het leven!
Satan heeft de wereldreligies opgezet, stuk voor stuk religies die
de mens overheersen met hun “geestelijke” leiders en hen allerlei wetten oplegt (dit moet je doen, én dat, én dat – om behouden te worden) en zelf zwemmen deze “geestelijke” leiders in geld en macht. Als je denkt dat de geestelijke leiders geen macht meer hebben, heb je het goed mis. Het hele wereldgebeuren laat zien dat niets is zoals het blijkt. Alles gelooft de mens, maar het evangelie van verlossing dat niets kost, niet.
Het westen wordt wijsgemaakt dat men leeft in democratische landen waar men vrij de politieke leiders en regeringen kan kiezen. Niets is echter minder waar. Men kan enkel kiezen tussen personen die naar voor geschoven worden door de regerende leiders. Daar ligt dan ook het probleem: men kent de mensen niet. De media wekt de schijn op van neutraal te zijn, maar ook dat is niet meer dan een utopie van de naïeve mens.
Een vredekoning ?
Onlangs las ik een reactie van een persoon die LGBTQ+ helemaal ziet als de oplossing van alle oorlogen en ellende op de wereld, om in vrede met elkaar te leven. Immers, LGTBQ+ zou iedereen aanvaarden, wie of wat je bent, hoe je bent, wat je seksuele geaardheid ook is, wat je religie is, welke huidskleur je hebt enz. Iedereen kan en mag doen wat ie wil. Werkelijk? Zijn er werkelijk geen beperkingen dmv regels nodig? Men ziet niet in dat totale vrijheid enkel maar tot anarchie kan leiden.
De enige manier waarop we verlost kunnen zijn van die oorlogen en misère is door Jezus Christus te aanvaarden als de Verlosser. Er zijn mensen die zeggen dat het christendom veel ellende en oorlogen hebben teweeggebracht. Ze doelen daarbij op de vele “heilige oorlogen” van de Rooms Katholieke kerk en de islam. Dat de beide wereldoorlogen niets met religie van doen hadden, vergeet men even. Men kent het verschil niet tussen een wereldreligie en het geloof in God en Zijn Woord, Zijn waarheid. Lees ons artikel Er is maar één evangelie.
Nu is er echter het conflict tussen Israël en de terreurorganisatie hamas. De heilige oorlogen zitten echter ingebakken in de islam dmv de koran. Lees hier meer over waar je tevens kan lezen over de tegenstellingen van Christus versus Mohammed – zeker lezen!
De Rooms Katholieke Kerk heeft voor vele mensen nog steeds het enige christelijke gezag, op zó een manier alsof de RKK zélf het woord van God zou zijn! Idem voor de islam met Mohammed. Men hoeft slechts hun leiders (pastoors, bisschoppen, kardinalen, de paus, imams enz) te volgen om het heil, te verwerven. Niets is echter minder waar. Nergens lees je iets in de Bijbel dat Maria dient aanbeden te worden, het kopen van aflaten om je eeuwig leven veilig te stellen, de biecht af te nemen, de kinderdoop, de paus (die zich nota bene heilige vader, de opvolger van de apostel Petrus én de plaatsvervanger van Christus op aarde durft te noemen!). Ook de Rooms Katholieke kerk heeft zich massaal schuldig gemaakt aan heilige oorlogen, honderdduizenden mensen op de brandstapel heeft gezet, het huwelijk verbieden voor priesters (1 Timotheüs 4:3 ) enz enz. Gewoon kijken wat deze afvallige kerk heeft gedaan én nog doet, zegt al genoeg! Deze religies kunnen ONMOGELIJK van God afkomstig zijn – laat dat even duidelijk zijn mensen!
Waarom? Wel, Jezus Christus is immers de Vredekoning: Lucas 6:27-31 “Maar tot u, die Mij hoort, zeg ik: Hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen. Slaat iemand u op uw wang, keer hem ook de andere toe, neemt iemand u uw mantel af, laat hem ook het hemd nemen. Vraagt iemand iets van u, geef het hem; neemt iemand het uwe, vraag het niet terug. En gelijk gij wilt, dat u de mensen doen, doet gij hun evenzo.“
We lezen in Joh 14:6: “Jezus zeide tot hem: “Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.”
Ik hoop dat je inziet dat er een grote oorlog plaatsvindt die de oorzaak is van alle oorlogen op aarde. Het is een geestelijke oorlog die échte mensenlevens kost. Ef. 6:11: “Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.”
Ik hoop dat je inziet dat de satan daarvoor een dicht web, de cocon van de leugen, heeft gemaakt in en rondom onze samenleving en de wereld. Hij heeft deze cocon niet van de ene dag op de andere gemaakt, maar langzaamaan doorheen de generaties van mensen zodat het niet opvalt, men er aan gewoon is en men denkt dat het de gang van de tijd is, de modernisering van de samenleving. Enkel door Jezus Christus kunnen we echter vrede hebben en ontsnappen uit die cocon!
We moeten vrede hebben in ons hart, in ons leven, in de samenleving. Dit is echter niet mogelijk hier op aarde – de mens neemt echter de leugen van satan ter harte.
Welke keuze maakt u? Ons vrederijk ligt niet op aarde, maar in de hemel, bij God!





