Inleiding
Er zijn heel wat discussies over het onderwerp of de doop wel werkelijk nodig is om behouden te worden.
Wel, bijbelstudie geeft aan dat er meerdere redenen zijn om je te laten dopen. Laten we ze eens nader bekijken terwijl ik toch alle facetten wil aanhalen.
Geloof alleen?
De misdadiger aan het kruis
Er zijn mensen die zeggen dat de doop eigenlijk niet nodig is, of facultatief is. Deze personen beargumenteren dit met een reeks beweringen die we hier even gaan bestuderen.
Sommigen verwijzen naar de misdadiger aan het kruis waar Jezus zei “…heden zult gij met Mij in het paradijs zijn”. Dit wordt verhaalt in Lukas 23:39-43: “Een der gehangen misdadigers lasterde Hem: Zijt Gij niet de Christus? Red Uzelf en ons! Maar de andere antwoordde en zeide, hem bestraffende: Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan. En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn”.
Men haalt deze tekst aan omdat de misdadiger niet gedoopt was, enkel zijn geloof zou voldoende zijn. Echter, de misdadiger aan het kruis is niet gered onder het Nieuwe Testament. Jezus was nog niet gestorven was en ook niet herrezen uit de doden. Het Nieuwe Testament was daarom nog niet van kracht. Jezus had hier op de aarde, toen het Oude Verbond nog van kracht was, de macht de zonden te vergeven aan wie Hij vond dat daarvoor in aanmerking kwam. Lees bijvoorbeeld Mattheüs 9:6 “Maar, opdat gij weten moogt, dat de Zoon des mensen macht heeft op aarde zonden te vergeven…“; Of Markus 2:5-12. Jezus had dus de macht om de man aan het kruis te vergeven. Voor ons daarentegen geldt het Nieuwe Testament en dat zegt zeer duidelijk in Handelingen 2:38 “Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.”. Waarom net Nieuwe Testament? Wel, het was doordat Jezus Christus stierf aan het kruis dat de zaken een serieuze wending namen. Wat gebeurde er namelijk? Lees Matt 27:51-53 welke een vrij gedetailleerd beeld geeft van wat er gebeurde: “En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.”
Het voorhangsel van de tempel scheurde dus in tweeën. Wat betekend dat nu?
Wel, het betekend in eerste instantie dat de barrière tussen God en de mens werd weggenomen. Het voorhangsel hing als afscheiding tussen het heiligste des heiligste in de tempel en de rest van de tempel. Het was vóór het sterven van Jezus enkel toegestaan aan de hogepriester om dit heiligste der heiligste te betreden. Doordat het voorhangsel nu van boven tot onderen scheurde, wil dit zeggen dat men nu door Jezus rechtstreeks toegang krijgt tot het eeuwige leven. Zonder tussenkomst van iemand anders, zonder bepaalde rituelen of offers te brengen.
Om dezelfde reden als de misdadiger, kon Jezus de zondige vrouw vergeven (Luk 7: 36-50): omdat toen het Oude Verbond nog van kracht was. Ook hier gold het Nieuwe Testament nog niet. Hetzelfde voor de tollenaar in Luk 18: 13, 14. Hetzelfde voor Zacheüs in Luk 19:9.
Je gaat nergens in het Nieuwe Testament tegenkomen dat er nog mensen zijn die hun zonden vergeven waren door hun geloof alleen NADAT Jezus gestorven was. Het kan ook niet, want enkel Jezus Christus kan op aarde zonden vergeven (Mattheüs 9:6) en Hij was reeds opgenomen in de hemel. De apostelen konden dat ook niet, zij pasten dus de doop toe, zoals Jezus Christus de opdracht daartoe gegeven had. Matt 28:19: “Jezus kwam dichterbij en zei tegen hen: ‘Mij is alle macht gegeven (weerom ook hier: Jezus Christus had de macht, ALLE macht zelfs) in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.”
Paulus zou de doop niet nodig vinden…
De tekst in 1 Korintiërs 1:17 wordt steevast aangehaald als bewijs dat zelfs Paulus de doop niet nodig zou achten! Laat ons deze eens lezen wat Paulus daar zei: “Want Christus heeft mij niet gezonden om te dopen, maar om het evangelie te verkondigen…” Dit zou laten zien dat de doop niet noodzakelijk is voor de redding anders zou Paulus hier niet gezegd hebben dat Christus hem niet gezonden zou hebben om te dopen. De fout die men hier maakt, is dat men fantaseert hier over wat er NIET staat. Paulus zegt hier helemaal niet dat men niet gedoopt moet worden. Blijf gewoon bij het Woord van God, zonder er interpretaties of andere uitleggingen aan te geven dan wat er staat. Als je de schrift kent, begrijpt men waar Paulus op doelde. Paulus zegt zelf dat hij afgezonderd werd tot het evangeliseren in Rom 1:1 “Paulus, een dienstknecht van Christus Jezus, een geroepen apostel, afgezonderd tot verkondiging van het evangelie van God.” .
Als je heel de passage leest in 1 Kor 1: 14-17, lijkt het er ook op dat Paulus het dopen overliet aan anderen (er was blijkbaar gepoch bij de Korintiërs over door wie men gedoopt was).
Lees over de opdracht die Paulus kreeg in Hand 9: 1- 18. Evangeliseren was zijn opdracht, een opdracht rechtstreeks van God gekregen in Hand 9:15: Dit zei God tegen Ananias: “…deze (=Paulus) is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls;” Het was dus de opdracht van God zélf dat Paulus zou evangeliseren! En Hand 9:18b leert dat Paulus helemaal niet tegen de doop was, in tegendeel, hijzelf liet zich onmiddellijk dopen! “En terstond vielen hem als schubben van de ogen en hij kon weer zien, en hij stond op en werd gedoopt…“ . Paulus zegt verder nog eens zelf dat je gedoopt moet zijn in Rom 6:3-6.
Geloof alleen ?
Je vindt teksten in het nieuwe testament die duidelijk zeggen dat geloof redt. Echter, is het wel zo dat geloof alleen voldoende is – of hoe moeten we dit verstaan? Er zijn meerdere teksten die aangehaald worden die zouden zeggen dat enkel geloven voldoende zou zijn.
Een belangrijke tekst die wordt aangehaald is Marcus 16:16: “Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.” Men haalt de tweede zinssnede aan om te zeggen: kijk, je wordt enkel veroordeeld als je niet gelooft, de doop is dus niet noodzakelijk. Men zegt dat omdat er in het tweede gedeelte van dit vers niets gezegd wordt over degenen die geloven maar niet gedoopt zijn. MAAR: men vergeet echter, voor hun gemak, dat er het woordje EN staat: “Wie gelooft EN zich laat dopen…” Je moet de woorden geloven en dopen SAMEN nemen. Het woordje “en” geeft een conditie aan, een voorwaarde tot behoud! Ze zijn dus onlosmakelijk van elkaar. Als je dit begrijpt, zal je inzien dat het tweede gedeelte van dit vers “maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden” inderdaad de doop ook van tel is want als je hier “doop” verwijderd, vervalt geloof eveneens aangezien de twee woorden geloof en doop samengaan. Anders zou het Woord van God zich tegenspreken hier. Echter, De Bijbel, Gods Woord is de Waarheid. Ef 1:13 “In Hem zijt ook gij, nadat gij het woord der waarheid, het evangelie uwer behoudenis, hebt gehoord”.
Ef 4: 1-6 heeft het over één geloof en één doop. “…en u te beijveren de eenheid des Geestes te bewaren door de band des vredes: één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.”
Deze teksten komen overeen met Marcus 16:16 zoals we zonet gelezen hebben. Geloof EN doop dus om behouden te worden. Paulus roept hier op om de “eenheid des Geestes” te bewaren, de doop staat daarbij als één van de van de kernpunten in het lijstje! Deze beide verzen vormen het verbindingsstuk geloof – doop.
Als men zegt dat de Bijbel de waarheid is én daarbij alle teksten in overweging gehouden moeten genomen worden, waarom verwerpt men dan nog steeds de doop als noodzakelijk terwijl er op meerdere plaatsen in het NT duidelijk een gebod is. We lezen in Openb 22:19 “en indien iemand afneemt van de woorden van het boek dezer profetie, God zal zijn deel afnemen van het geboomte des levens en van de heilige stad, welke in dit boek beschreven zijn.”
Men haalt ook andere verzen aan, bvb Joh. 3:18 “Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.” In DIT vers staat inderdaad ook niet dat je gedoopt moet zijn. Er zijn nog zo enkele verzen die men aanhaalt, bijvoorbeeld Joh 5:24 aan, waar Jezus zegt: “Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.”.
Heb je Zijn Woord gehoord zoals Christus hier zegt (zoals bvb wat we daarstraks gelezen hebben in Matt 28:19) en geloof je Hem? Luister dan naar alles wat Hij gezegd heeft! Zoals ik daarnet zei, Marc 16:16 zegt duidelijk dat geloof én doop onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Of wat Jezus zei in Matt 28:19 “…Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb…”
Het meest frappante is dat men ENKEL kijkt naar deze verzen die enkel spreken over dat geloof voldoende is. De Bijbelverzen die spreken over de doop, laat men links liggen! Als je de Bijbel bestudeert, dien je ALLE verzen over een bepaald onderwerp naast elkaar te leggen om dan vervolgens, in alle eerlijkheid, iets te kunnen concluderen. Er wordt nergens in de Bijbel gezegd dat de doop MAG of niet noodzakelijk is. De mensen die enkel Bijbelverzen eruit kiezen omdat het beter in hun kraam past of omdat ze hun levenswandel weigeren aan te passen overeenkomstig het Woord van God, doen dat omdat ze NIET EERLIJK ZIJN en gewoon HUN EIGEN WIL doen. Gods wil volgen, is eerlijk zijn en als men fout is, nederig de eigen foute zienswijzen durven toegeven. Het eigen ik opgeven. Enkel dan kan je naar Hem toegroeien om zo dichter bij de waarheid te komen. Kennis van het Woord van God is een voortdurend leerproces waarbij men zich nederig dient op te stellen. Dat men Joh 5:24 aanhaalt is des te frappanter, want het was net Jezus Christus die de doop als een verplichting uitte (zoals we daarnet gelezen hebben in Matt 28:19). We worden tevens gewaarschuwd voor mensen die het evangelie verdraaien of dingen weglaten: lees Galaten 1:6-10 “Pas op met hen die een afwijkend evangelie verkondigen”. (Galaten 1:6-10)! Of lees ook Openb 22:18, 19.
Oneerlijkheid kan naar rare beweringen leiden. Bvb, ik kan je een tekst geven die men zou kunnen aanhalen dat niet alleen de doop niet nodig is, maar ook geloven niet nodig is: Rom 10:13 “want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.” Deze tekst kan men dus perfect gebruiken om te beweren dat enkel Gods naam aanroepen voldoende is om behouden te worden! Net zoals men de doop weerlegd, kan men dan eveneens geloof weerleggen!
De grote fout die men maakt kan enkel toegeschreven worden aan het feit dat men niet inziet (wil inzien?) dat de doop voortkomt uit het geloof. Welk geloof? Het geloof in Jezus Christus. Het tot geloof komen is een keerpunt in het leven. Dit is pas de aanvang van het nieuwe leven, het leven in Jezus Christus. Lees nu nog eens Marcus 16:16: “Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.”. Je laten dopen komt voort uit je geloof. Immers, waarom zou je je laten dopen als je niet eens gelooft??? Neen, je gelooft, dus laat je je dopen. De doop is het gevolg van het tot geloof komen en zoals we daarnet gezien hebben, onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Helaas zien de mensen die zeggen dat de doop niet nodig is, de doop als iets losstaand van het geloof (dus niet samenhorend). Neen, de doop komt voort uit je geloof in Jezus Christus die de apostelen de opdracht gaf de mensen te bekeren en te dopen!
Ik zei dat we andere teksten óók moesten meenemen in onze zoektocht naar de Waarheid (waar we straks meer over zullen lezen). Je gaat dan beter begrijpen dat je laten dopen voortkomt uit je geloof. Geloven is slechts een eerste stap; het vangt aan wanneer je tot inkeer komt, inkeer dat je zondig bent en je Jezus Christus aanroept dat je Zijn hulp en vergeving nodig hebt.
Als we nu aannemen dat het tóch zo zou zijn, dat enkel geloof voldoende is om gered te worden, moeten we ons dan niet de vraag stellen wat geloven in God juist inhoudt? Immers, de doop maakt er dan geen deel van uit. Om de diepere context te begrijpen is het een goed idee om eens te lezen wat Jacobus hierover zegt in Jac 2: 14-26 : “Wat baat het, mijn broeders, of iemand al beweert geloof te hebben, als hij geen werken heeft? Kan dat geloof hem behouden? Stel, dat een broeder of zuster gebrek heeft aan kleding en aan dagelijks voedsel, en iemand uwer zegt tot hen: Gaat heen in vrede, houdt u warm en eet goed, zonder hen echter van het nodige voor het lichaam te voorzien, wat baat dit? Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt geloof en ík heb werken. Toon mij dan uw geloof zonder de werken, en ik zal u mijn geloof tonen uit mijn werken. Gij gelooft, dat God één is? Daaraan doet gij wèl, (maar) dat geloven de boze geesten ook en zij sidderen. Wilt gij weten, gij dwaze mens, dat het geloof zonder de werken niets uitwerkt? Is onze vader Abraham niet uit werken gerechtvaardigd, toen hij zijn zoon Isaak op het altaar legde? Daaruit kunt gij zien, dat zijn geloof samenwerkte met zijn werken, en dat dit geloof pas volkomen werd uit de werken; en het schriftwoord werd vervuld, dat zegt: Abraham geloofde God en het werd hem tot gerechtigheid gerekend, en hij werd een vriend van God genoemd. “. Hier staat dus duidelijk dat geloof niet op zichtzelf staat maar dat het gecomplementeerd wordt door werken, dus datgene wat je doet uit je geloof. Sommigen zeggen dat je gered wordt zonder werken, dat dit het verschil is met de joden die wél werken moesten doen om behouden te worden. Degenen dit dit zeggen begrijpen niet dat de werken bij een christen uit het hart komen, niet omdat het ergens opgeschreven was en men de werken deed omdat het moest, maar uit het hart.
Hebreeën 11:17: “Door het geloof heeft Abraham, toen hij verzocht werd, Isaak ten offer gebracht”. Abraham gehoorzaamde God . God zei daarop: “Nu weet Ik, dat gij godvrezend zijt, en uw zoon, uw enige, Mij niet hebt onthouden” (Genesis 22:12).
Abraham gehoorzaamde in de opdracht die hem gegeven werd door God. Zelfs het offeren van zijn eigen zoon!
Het doen en laten van een echte christen is datgene wat zich onderscheidt van iemand die beweerd christen te zijn, te geloven. Je ziet nu dat een mens uit werken (opdracht van God) gerechtvaardigd wordt en niet alleen uit geloof. Uit werken wordt hier evenwel niet verstaan: dingetjes die de mens oplegt, maar wél dingen die God gebood.
Waarom haal ik nu aan dat geloof gepaard gaat met werken en wat is het verband met de doop? Aan ons, Christenen, heeft Jezus, Zoon van God, een opdracht gegeven. Net zoals hij een opdracht gaf aan Abraham.
We hebben die opdracht daarnet gelezen in Matt 28:19: namelijk alle volken tot Zijn discipelen maken en ze dopen. Een christen helpt de medemens, dit komt door zijn of haar geloof, op een vanzelfsprekende manier, een automatisme zeg maar. Het viel me op bij het lezen van de Heilige Schrijft dat Jezus gewoon naar de mensen toeliep en ze hielp. Hij vroeg ze niet “Geloof je in mij, dan zal ik je helpen?” Neen, Hij hielp ze gewoon!
Waarom moet je je wél laten dopen?
Stap in de ark van Noach!
1 Petrus 3:13-22 “En wie zal u kwaad doen, als gij u beijvert voor het goede? Al moest gij lijden om de gerechtigheid, toch zijt gij zalig. Doch vreest niet voor hun dreiging, en laat u niet verschrikken. Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze, en met een goed geweten, opdat bij al het kwaad, dat men van u spreekt, zij, die uw goede wandel in Christus smaden, beschaamd gemaakt worden. Want het is beter te lijden, indien de wil van God dit eist, goed doende dan kwaad doende. Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus, die aan de rechterhand Gods is, naar de hemel gegaan, terwijl engelen en machten en krachten Hem onderworpen zijn.”
Jezus Christus was opgestaan was uit de doden. De doop is jou bede aan God van jou nieuw leven, steeds betrachtende het goede te doen. Je behoord toe aan Hem en niet aan het leger van de satan. De doop is onze ark van Noach, het red je van de verdrinkingsdood. Niet van verdrinking door water, maar door verdrinking door je zonden. De doop redt omdat je bent opgenomen in de geestelijke ark van Noach tot verlossing.
De doop maakt duidelijk dat je van Christus bent, de zonde voert geen heerschappij meer over ons, we stellen onze leden als provide their own wapenen der gerechtigheid, we zijn opgestaan uit de dood door de doop en een nieuw leven hebt ontvangen en niet meer aan de zijde van het kwaad (de gevallen engelen) staan zoals we daarstraks in 1 Petrus 3 gelezen hebben. Hierover konden we al lezen in 1 Pet 3:18,19 “Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis”. Wie zijn deze “geesten in de gevangenis”? Het zijn ongehoorzame geesten uit de dagen van Noach. Mijns inziens kan dit maar op één groep wezens slaan en dat zijn zij die in Gen.6:2 Gods zonen worden genoemd. Zij vermengden zich met mensen en zo ontstonden er reuzen.
Deze gebeurtenissen blijken de directe aanleiding voor de zondvloed te zijn, zo vinden we beschreven in de eerste verzen van Genesis 6: 1-4 “Toen de mensen zich op de aarde begonnen te vermenigvuldigen en hun dochters geboren werden, zagen de zonen Gods, dat de dochters der mensen schoon waren, en zij namen zich daaruit vrouwen, wie zij maar verkozen. En de Here zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn. De reuzen waren in die dagen op de aarde, en ook daarna, toen de zonen Gods tot de dochters der mensen kwamen, en zij hun (kinderen) baarden; dit zijn de geweldigen uit de voortijd, mannen van naam”. (ps: in The Jewish Study Bible staat er ipv ‘zonen Gods’, ‘devine beings’)
Lucas 17: 22-27 “En Hij zeide tot zijn discipelen: Er zullen dagen komen, dat gij zult begeren één der dagen van de Zoon des mensen te zien en gij die niet zult zien. En men zal tot u zeggen: Zie, daar is het; zie, hier is het! Gaat er niet heen, en loopt het niet na. Want gelijk de bliksem flitst en van de ene kant des hemels tot de andere kant licht, zó zal de Zoon des mensen wezen op zijn dag. Maar eerst moet Hij veel lijden en verworpen worden door dit geslacht. En gelijk het geschiedde in de dagen van Noach, zó zal het ook zijn in de dagen van de Zoon des mensen: zij aten, zij dronken, zij huwden, en zij werden ten huwelijk genomen tot op de dag, waarop Noach in de ark ging en de zondvloed kwam en allen verdelgde.”
Begrijp je nu het zinnebeeld van Noach en de ark die tot verlossing leidt in 1 Petrus 3? Zorg dat je in de Ark zit!
Ook Judas refereert hieraan in zijn brief: “En de engelen die hun oorspronkelijke staat niet hebben bewaard, maar hun eigen woonplaats verlaten hebben, heeft Hij voor het oordeel van de grote dag met eeuwige boeien in de duisternis in verzekerde bewaring gesteld. Evenzo is het met Sodom en Gomorra, en de steden eromheen, die op dezelfde wijze als zij hoererij bedreven hebben en ander vlees achterna zijn gegaan.” Judas 1:6,7.
Het zijn engelen die aan hun oorsprong ontrouw werden. Dat wil zeggen: zij zijn ander vlees achternagelopen (Judas :7) en hebben zich vermengd met mensen. Petrus spreekt hier ook over in zijn tweede brief:
2 Petrus 2: 4 “Want indien God engelen, die gezondigd hadden, niet gespaard heeft, maar hen, door hen in de afgrond te werpen, aan krochten der duisternis heeft overgegeven om hen tot het oordeel te bewaren…”
Deze geestelijke wezens worden door God bewaard in de afgrond (Grieks: Tartarus) tot de dag van het oordeel. In 1 Petrus 3 verklaart Petrus dat Christus werd gedood en levend gemaakt en dat Hij na Zijn opstanding dit heeft geproclameerd aan deze geestelijke wezens in Tartarus, hun gevangenis tot de dag van het oordeel.
Geestelijke wapenrusting
Romeinen 6 en meer bepaald Rom 6: 3, 4 sluit zeer mooi aan met wat we daarnet in 1 Petrus 3 gelezen hebben: “Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.“ Als men niet gedoopt is, is men dus niet met Hem begraven, niet met Hem opgewekt en kan je niet in nieuwheid des levens wandelen.
Rom 6:5 “Want indien wij samengegroeid zijn met hetgeen gelijk is aan zijn dood, zullen wij het ook zijn (met hetgeen gelijk is) aan zijn opstanding.” Bij dit vers is het eigenlijk de moeite om eens andere vertalingen er bij te nemen. De King James bvb zegt “Want als wij één met Hem zijn geworden in de gelijkenis van Zijn dood, zullen wij zeker ook één zijn met de gelijkenis van Zijn opstanding”. De Herziene Statenvertaling zegt “Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding”.
Paulus vergelijkt hier de doop met het “samengroeien met hetgeen gelijk is aan zijn dood. Andere vertalingen hier spreken over “één worden met Hem”.
Rom 6:6,7 “dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is, opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn; want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.“ De kracht van de zonde werd ontnomen door het afleggen van onze oude, zondige, mens. Immers, zoals hier gezegd, als men gestorven is, is men vrij van zonde. De doop is dus het medesterven met Jezus Christus en we herrijzen met een nieuwgeboren, van zonden vrij lichaam.
Rom 6: 11-14 ” Zo moet het ook voor u vaststaan, dat gij wèl dood zijt voor de zonde, maar levend voor God in Christus Jezus. Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen en stelt uw leden niet langer als wapenen der ongerechtigheid ten dienste van de zonde, maar stelt u ten dienste van God, als mensen, die dood zijn geweest, maar thans leven, en stelt uw leden als wapenen der gerechtigheid (geestelijke wapenrusting!) ten dienste van God. Immers, de zonde zal over u geen heerschappij voeren, want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade.” We lazen hier in Romeinen 6:3 en 4 over dat we door de doop mee begraven zijn met Christus zodat we met Hem opgewekt zijn ten eeuwige leven. In Rom 6:5 lezen we dat we daardoor samengegroeid zijn hetgeen gelijk is aan Zijn opstanding. Rom 6:6,7 zegt dat we door de doop onze oude mens medegekruisigd is. Rom 6:12,13 zegt dan dat de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam waarbij we gehoorzamen aan begeerten maar dat we onze leden als wapenen der gerechtigheid moeten stellen. In Kol 2:15 zegt Paulus: “Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.”
De Heilige Geest.
Hand 10:44 “Terwijl Petrus deze woorden nog sprak, viel de heilige Geest op allen, die het woord hoorden. En al de gelovigen uit de besnijdenis, die met Petrus waren medegekomen, stonden verbaasd, dat de gave van de heilige Geest ook over de heidenen was uitgestort, “
Deze tekst wordt aangehaald om te bewijzen dat men de Heilige Geest ontvangt als men niet gedoopt is. Het is correct dat deze mensen nog niet gedoopt waren. Maar: men vergeet er wel bij te zeggen dat de mensen hier zich wél lieten dopen als men wat verder leest! Hand 10:47,48 “Zou iemand het water kunnen weren, om dezen te dopen, die evenals wij de heilige Geest hebben ontvangen? En hij beval hen te dopen in de naam van Jezus Christus. Toen verzochten zij hem nog enige dagen te blijven.” Als men eerlijk is, moet men dit vers erbij nemen en niet slechts dié teksten uit de Bijbel halen die bij hun misleidende leer past!
Uit verder studie in het Nieuwe Testament blijkt het dat het ontvangen van de Heilige Geest tot gevolg had dat men zich liet dopen. Iedereen die zich liet dopen, ontving de Heilige Geest. Of andersom: Iedereen die de Heilige Geest ontving, liet zich dopen. Vergeet niet dat Jezus beval te dopen in naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest (Mat 28:19), Petrus volgt hier gewoon het bevel van Christus op. Als de doop niet nodig zou zijn, zou hij hier niet bevolen hebben om deze mensen vooralsnog te dopen!
Men kon de Heilige Geest tevens ontvangen of door handoplegging van de apostelen, indien men gedoopt is: Hand.19:5, 6.
Wat juist het “ontvangen van de Heilige Geest” is, en de ervaring ervan, licht ik in een aparte studie toe.
Een opdracht van Jezus Christus.
Stel je jezelf dan de vraag: wie gehoorzaam je het meest?
Ik hoop dat je op deze vraag geantwoord heb met: Jezus Christus. Wel dan, we hadden daarstraks al gelezen wat Jezus Christus zei in Matt 28:19, dit is de opdracht die Jezus Christus gaf waarvan ik daarstraks sprak:
“Jezus kwam dichterbij en zei tegen hen: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.” “… en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb…”. De doop dus ook, waar Jezus hier zonet opdracht toe gegeven heeft! De discipelen voerden consequent deze opdracht uit. We lazen ook: “…en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat Ik jullie opgedragen heb.” Het woordje “leren” hier, duidt aan dat vanaf dan een leerproces begint: je leert over het Woord van God, het goede doen, je groeit geestelijk naar God toe. Je verteld anderen over de dood van Jezus Christus en de redding die Hij brengt. Wat moet er geleerd worden: “alles wat Ik jullie opgedragen heb”. ALLES dus. Zonder uitzondering.
Joh 12:48, 49 “Wie Mij verwerpt en mijn woorden niet aanneemt, heeft een, die hem oordeelt: het woord, dat Ik heb gesproken, dat zal hem oordelen ten jongsten dage. Want Ik heb niet uit Mijzelf gesproken, maar de Vader, die Mij heeft gezonden, heeft zelf Mij een gebod gegeven, wat Ik zeggen en spreken moet. “. Jezus voert hier dus het bevel van Zijn Vader, God, uit. De doop is dus een bevel van God.
Je gaat verder NERGENS in het NT vinden dat gelovigen zich niet lieten dopen na het sterven van Jezus Christus.
De doop is een bevel van Christus en dwingt bijgevolg gehoorzaamheid af. “Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.” Joh.3;33-36; 1Joh.2:4-5. Jezus Christus beslist immers wie behouden blijft. “Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven” Joh 5:22.
Christus gaf de opdracht om te dopen nadat Hij was verrezen, volgens mij is dat niet toevallig want de verrijzenis had een enorme impact op de discipelen. Ze geloofden zelfs eerst niet dat Hij was herrezen uit de dood. Het waren de vrouwen die het als eersten zagen dat Zijn graf leeg was en het hun vertelden. Luc 24:11 “En deze woorden schenen hun zotteklap en zij geloofden haar niet.” De discipelen wisten nu, na Hem gezien te hebben na de verrijzenis, maar al te goed hoe belangrijk de doop is. Waarom? Wel: “want door de doop zijn wij met Hem begraven in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.” Rom 6:3.
Bij het lezen van het Nieuwe Testament merk je dat de apostelen na de verrijzenis van Christus steeds élke bekeerling gedoopt hadden. Als er in een vers staat “door geloof ben je behouden”, moet je de Bijbel verder doorzoeken, want als de apostelen écht énkel “geloof alleen” bedoelden, zouden ze ingaan tegen het gebod van Christus. De verrijzenis van Christus was een enorme ingrijpende ervaring voor de apostelen en de andere mensen die Hem zagen. Ze begrepen maar al te goed dat je door enkel de doop de zekerheid hebt van behoudenis.
Door de doop zijn wij met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen. Rom 6:3 Krachtiger dan ooit predikten ze over Hem. Lees het boek Handelingen maar eens door of de brieven van de apostelen naar de verschillende christengemeenten die er ondertussen waren ontstaan.
Dus: je gelooft in God? Dat ALLES wat in de Bijbel waarheid is? Dat gedoopt worden een opdracht van Jezus en dus ook van God is? De doop is géén bijkomstigheid (en dus niet slechts iets ceremonieels) maar het vloeit voort uit je geloof in God.
Door één Geest zijn wij allen gedoopt tot één lichaam
In 1 Kor 12:13 lezen we: “want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt”. Volgens Kol 1:18 “en Hij is het hoofd van het lichaam, de gemeente…” is Christus “het hoofd van het lichaam, de kerk.”
Bij een geldige doop wordt men dus gedoopt in het ene lichaam, de kerk van Christus! Men moet dus begrijpen dat men naast de doop tot vergeving van zonden ook moet begrijpen dat men gedoopt wordt in het ene lichaam, de kerk van Christus.
Dit is een duidelijke en niet mis te verstane boodschap van Paulus. NERGENS staat er dat je deel uitmaakt van het lichaam van Christus, Christus’ kerk, zonder de doop.
Andere teksten over de doop
Johannes 3:5 “Jezus antwoordde: “Werkelijk, Ik verzeker u, niemand kan het koninkrijk van God binnengaan tenzij hij geboren wordt uit water en Geest.” Wil je het koninkrijk Gods binnengaan? Zorg dat je herboren wordt door het water! Geloof alleen red je niet.
Hand 2:38: “En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.”
Romeinen 6:3 “Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood?”
Hand 2:41: “Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd. “ Aanvaard jij Zijn Woord?
Lees Joh 15:1-17 hier lees je dat de apostelen rein zijn dank zij het Woord dat Jezus Christus tot hen gesproken had: “Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
Bad der wedergeboorte
Titus 3:4 : “Maar toen de goedertierenheid en mensenliefde van onze Heiland (en) God verscheen, heeft Hij, niet om werken der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben, doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, die Hij rijkelijk over ons heeft uitgestort door Jezus Christus, onze Heiland, opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens.”.
En hoe zijn we gerechtvaardigd door zijn genade? Door het bad der wedergeboorte en der vernieuwing door de heilige Geest, zoals we hier lazen. Deze tekst weerlegt ook de degenen die zeggen dat een onderdompeling niet nodig zou zijn of dat de doop niet letterlijk met water gebeurd. Sommigen zeggen dat de doop eveneens een “besprenkeling” of “begieting” met water kan zijn. Echter, dit lijkt me geen optie, want dan zou een kruik of kom met water eveneens voldoende zijn. Men leest nergens in de Heilige Schrijft dat toen men doopte er een kom met water of kruik bijnam! Een voorbeeld van dopen met onderdompeling staat in Hand 8:38 waar Filippus de kamerling beiden afdaalden in het water: Handelingen 8:38
Jezus liet zich dopen door Johannes de Doper door onderdompeling in Matt 3:16: en na de doop “steeg Hij op uit het water”, er is hier duidelijk geen sprake van besprenkeling. De oudste beschikbare vertaling in het Grieks spreekt van “En toen Jezus gedoopt was, steeg Hij meteen op uit het water.” Dit doet men niet als je besprenkeld was maar wel als je geheel ondergedompeld was. Er is nergens in de schrift sprake van dat de doop (van Jezus) slechts om een besprenkeling zou gaan. Met een besprenkeling of begieting is het voldoende dat men over een kruik of kom met water beschikt. En: Titus 3,4 spreekt over een bad de wedergeboorte. Niet over een kruik of een kom. Deze tekst in Titus is wel erg duidelijk.
Mensen lieten zich wel degelijk dopen.
Net zoals sommigen teksten aanhalen van mensen die behouden waren zonder doop (kon enkel door Jezus uitgesproken worden, zie eerder -Hij is degene die de macht van God heeft gehad om te oordelen) en menen dat dit nog steeds geldt, kunnen wij ook verzen aanhalen over mensen die geloofden en zich terstond lieten dopen (ná Jezus dood). Men gaat niet één tekst vinden in het NT waarvan de apostelen of andere vroege Christenen tegen bekeerde mensen zeiden “gaat heen, je bent behouden”, neen, men werd steevast gedoopt:
- De gevangenbewaarder van Filippi: Hand 16:33
- Lydia, de purperverkoopster: Hand 16:14,15
- 3000 mensen (!): Hand 2:41
- Simon de tovenaar en omstaanders: Hand 8:12
- De kamerling uit Morenland: Hand 8:36+38 (vers 37 staat niet in de oudste Griekse vertalingen!)
- Cornelius: Hand 10:48: Cornelius was een Godvruchtig man, hij was dus reeds gelovig. Zelfs de Heilige Geest was op alle aanwezigen gevallen toen Petrus tot hen sprak en toch beval Petrus om hem en de aanwezigen te dopen. Dit was dan ook het doel van God dat Petrus naar Caesarea ging. Deze tekst wordt tevens aangehaald door degenen die zeggen dat enkel geloof voldoende is en daarbij argumenteren dat men de Heilige Geest ook kan ontvangen zonder de doop. Tóch beval Petrus hier zich te laten dopen! Het is inderdaad een bevel, zoals we reeds eerder gezien hebben, een bevel van Christus!
- Crispus, de overste der synagoge: Hand 18:8
- “Enige discipelen”: Hand 19:5. Deze waren ook reeds gelovige discipelen, doch in de doop van Johannes gedoopt, Paulus doopte ze nog eens, nu in Christus.
Hand 2:37, 38: “…Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getroffen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen, die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal.” Het is overduidelijk: het stopt niet enkel bij de bekering, maar ook moest men gedoopt zijn. Gehoorzaam Jezus Christus. Het is aan Hem dat je verantwoording moet afleggen. Aan niemand anders.
Oude Testament
Was er sprake van de doop in het oude testament? Ik bedoel hier niet of de joden zich lieten dopen, neen, maar of dat de doop reeds voorzegt werd in het Oude Testament. De doop tot vergeving van zonden werd niet toegepast in het Oude Testamen omdat Christus nog niet op aarde was gekomen.
Maar één bijbelvers dat hierop slaat zou wel eens uit het boek van Daniel 12 kunnen zijn. Daniel 12:10 “Velen zullen zich laten reinigen en zuiveren en louteren maar de goddelozen zullen goddeloos handelen; en geen der goddelozen zal het verstaan, maar de verstandigen zullen het verstaan”. Net zoals in de tijd van Noach zullen er mensen zijn die lachen (de onverstandigen) met de gelovigen (de verstandigen). De onverstandigen zullen het niet begrijpen, niet willen begrijpen zelfs.
Christus Jezus stierf voor iedereen, iedereen die tot inkeer komt. Men moet zich laten reinigen, zuiveren en louteren door de doop.
Samenvatting
We hebben nu heel wat verzen gelezen over de doop. Laten we deze even samenvatten:
- De doop is een opdracht van Jezus Christus aan zijn discipelen. Matt 28:19
- De doop maakt je een leerling van Jezus Christus. Matt 28:19
- De doop is een bede van een goed geweten tot God. 1 Pet 3:21
- Door de doop zijn wij met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.
Rom 6:3 - Door de doop worden onze zonden vergeven. Hand 2:38 – Hand 22:16
- De doop is een geestelijk tegenbeeld van de ark van Noach tot redding. 1 Pet 3:21
- De doop is de enige zekerheid dat we het Koninkrijk Gods kunnen binnengaan. Joh 3:5
Dit wil met andere woorden zeggen dat als je je niet laat dopen je geen zekerheid hebt om het Koninkrijk Gods te kunnen binnengaan. - Door de doop ontvangen we de gave van de Heilige Geest. Hand 2:38
Hand 10:48: de Heilige Geest was op alle aanwezigen gevallen toen Petrus tot hen sprak en toch beval Petrus om hem en de aanwezigen te dopen. - De doop is de redding door zijn ontferming. Titus 3:4
- De doop is het bad der wedergeboorte. Titus 3:5
- De doop is het medesterven met Jezus Christus en we herrijzen met een nieuwgeboren, van zonden vrij Rom 6: 6, 7
- Door de doop zijn we erfgenamen van het eeuwige leven. Titus 3:7
- Door de doop zijn we met Christus bekleed. Gal 3:27
- De doop is onderdeel van je geestelijke wapenrusting. Rom 6:13, 14
- In 1 Kor 12:13 en Kol 1:18 maakt Paulus duidelijk dat naast de doop tot vergeving van zonden men tevens moet begrijpen dat men gedoopt wordt in het ene lichaam, de kerk van Christus.
Is de doop iets ceremonieels zoals men wel eens zegt? Na al de verzen over de doop hierboven bestudeerd te hebben, moet men concluderen dat de doop veel meer is dan slechts iets ceremonieels zoals sommigen beweren, slechts iets is waarmee je naar de buitenwereld laat zien dat je christen bent, alsof het iets is dat minder belangrijk is in je christelijk leven! Hoe verklaar je anders Joh 3:5 waar staat dat de doop de enige zekerheid is dat we het Koninkrijk Gods kunnen binnengaan.
Gelijkaardig aan de opsomming van wat de doop allemaal is, ga je helemaal niet terug vinden over wat “geloven alleen” allemaal is. Dit vindt men dus niet terug in de Bijbel:
- Geloof alleen prediken is een opdracht van Jezus Christus aan zijn discipelen.
Weer laat men het stuk van de doop weg: Matt 28:19 “Gaat dan henen, maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld.” - Geloof alleen maakt je een leerling van Jezus Christus.
- Geloof alleen is een bede van een goed geweten tot God.
- Door geloof alleen zijn wij met Hem begraven in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden
- Door geloof alleen worden onze zonden vergeven.
- Geloof alleen is een geestelijk tegenbeeld van de ark van Noach tot redding.
- Geloof alleen is de enige zekerheid dat we het Koninkrijk Gods kunnen binnengaan.
- Door geloof alleen ontvangen we de gave van de Heilige Geest.
Hand 10:48: de Heilige Geest was op alle aanwezigen gevallen toen Petrus tot hen sprak en Petrus zei tot de aanwezigen dat geloof alleen voldoende was. - Geloof alleen is de redding door zijn ontferming.
- Geloof alleen is het bad der wedergeboorte.
- Geloof alleen is het medesterven met Jezus Christus en we herrijzen met een nieuwgeboren, van zonden vrij lichaam.
- Door geloof alleen zijn we erfgenamen van het eeuwige leven.
- Door geloof alleen zijn we met Christus bekleed.
- Geloof alleen is onderdeel van je geestelijke wapenrusting.
- Ondanks wat Paulus leert in 1 Kor 12:13 en Kol 1:18 : men moet zich niet laten dopen om vergeving van zonden te krijgen, want ik maak reeds deel uit van het ene lichaam, de kerk van Christus zonder gedoopt te zijn.
Merk je ook dat het enorm wringt? Dit komt omdat het een verdraaien is van Gods Woord. Als je zegt dat geloof alleen redt wat doe je dan met al die betekenissen en inhoud die de apostelen aan de doop gaven? Wat doe je met het bevel van Jezus Christus om het evangelie te verspreiden en te dopen? Het is toch wel duidelijk dat het niet iets facultatief is, want dan zou de “geloof alleen”-lijst hier ook tellen. Maar het is zoals we daarstraks gezien hebben: de doop komt voort uit je geloof in God en dat Jezus voor ons stierf. Stop dus met de doop uit Marcus 16:16 te halen om daarna de bedoeling ervan te kunnen verdraaien. “Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.” Anders gezegd is het zo: als je niet gelooft, laat je je niet dopen en daarom zal je veroordeeld worden.
Uit deze studie blijkt wel duidelijk te zijn hoe noodzakelijk de doop is. Als men een afwijkend evangelie verkondigd, verkondigd men niet het Woord van God maar de leugen van de grote verleider die alles verdraait. Het meest erge is dat de valse leer van “geloof alleen redt” vele mensen bereikt, veel meer dan ooit tevoren – o.a. door de online media. De verspreiders hiervan treft een zware verantwoordelijkheid. Joh 10:35 “…en de Schrift niet kan gebroken worden”.
Dit zei Ananias tegen Saul:
“Wat aarzel je dan nog? Sta op, laat je dopen en je zonden wegwassen, terwijl je zijn naam aanroept.” (Handelingen 22:16).
-> Lees zeker ons artikel Wat leert de Bijbel over de doop?





