Vandaag de dag, waar alles verandert en vernieuwd wordt, moeten we ons afvragen of de bijbel ouderwets is. Vele religieuze strekkingen roepen op tot modernisering en vernieuwing volgens de noden van de maatschappij.
De Bijbel beschouwt zichzelf niet als verouderd en door deze vraag te stellen impliceert dit niet dat wij dit boek onvoldoende of verouderd vinden. Maar de meeste mensen beschouwen de Bijbel als uit de tijd, ontoereikend en niet in staat de menselijke problemen op te lossen.
Andere mensen, die zeggen de Bijbel trouw te zijn, tonen echter door hun levenswijze dat zij Gods woord niet ernstig nemen; vandaar dat zij in de praktijk de Bijbel hebben opgegeven als zijnde zonder uitwerking en verouderd.
Vaak zien wij ook dat mensen de leer van de Bijbel niet ernstig nemen. Ze zijn loyaler tegenover de begrippen van de mens en de wereld dan ze tegenover God zijn en zoeken niet meer naar de dingen die God van hen wenst.
Nochtans, wij hebben van God een onfeilbare gids gekregen; de Bijbel. De Bijbel is door duizenden jaren heen steeds een ster der hope geweest voor talloze mensen, een troost voor de stervenden en een kompas voor de levenden.
De Bijbel wekt de onderzoekingslust op van vele mensen. Dit boek klaagt mensen aan die de boodschap van Christus negeren maar verandert het leven van diegenen die Zijn leer volgen. 
Dit boek openbaart het evangelie. Hoewel men de Bijbel als één enkel boek ziet, is het in werkelijkheid een samenstelling van vele boeken. Op zichzelf beschouwd, staan zij duidelijk los van elkaar maar zij zijn in zulk een volmaakte harmonie en eenheid geschreven dat zij beschouwd mogen worden als delen van een groot boek.
De Bijbel leert ons ook dat het woord van God een levende en blijvend woord is dat ook een blijvende waarde heeft.: 1 Petrus 1:22-25, Matt 24:35
De kracht van Gods woord wordt ook weergegeven in Jes 55:11 en Jesaja sprekende over God, zei: “ alzo zal mijn woord, dat uit mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen wat Mij behaagt en dat volbrengen, waartoe Ik het zend”.
Er is een grote mate van onenigheid en verdeeldheid in de wereld van vandaag. Er zijn meer dan 300 verschillende religieuze groepen; deze, plus de vele die ongodsdienstig zijn, tonen duidelijk aan dat de mens de leer van de Bijbel en het woord van God niet ernstig nemen.
De mens onderdrukt de waarheid en is onverschillig voor God. Hij besluit zijn eigen weg te gaan en daar hij de vrije keuze heeft, laat God hem begaan.
Paulus heeft een indringende analyse gemaakt van de situatie waarin de mensheid verkeerd en nog van toepassing is vandaag: lees Rom 1: 18-32
2 Tim 3:4-5 “ Verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God, die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand”.
De Bijbel voorspelt ook dat in de laatste dagen mensen het woord Gods zullen lasteren, zelfzuchtig zijn en meer liefde voor genot dan voor God zullen hebben. 2 Tim 3:1-5
Nochtans in Psalm 1 lezen wij over de zegen die het gevolg zijn van het bestuderen en in de praktijk brengen van Gods wet : Psalm 1: 1-2:
“Welzalig de man die niet wandelt
in de raad der goddelozen,
die niet staat op de weg der zondaars,
noch zit in de kring der spotters;
maar aan des Heren wet zijn welgevallen heeft,
en diens wet overpeinst bij dag en bij nacht.”
De Bijbel roept duidelijk op voor eenheid van gemoed en geest tussen de werkelijke volgelingen van Jezus. Lees Ef 4: 11-16
Het is door het valse spel van de mensen dat wij heen en weer, onder invloed van allerlei leer heen en weer worden geslingerd en de waarheid van de leugen niet meer kunnen onderscheiden.
Zoals de heiden Gods naam belasterden, bespot de wereld nu de naam van God en beschouwt de Bijbel als ouderwets en ontoereikend vanwege de grote mate van onenigheid en huichelarij onder de mensen.
Hebr. 4: 2 “ Want ook ons is het evangelie verkondigd evenals hun, maar het woord der prediking was hun niet van nut, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen, die het hoorden”
Vele mensen verwerpen de Bijbel vandaag omdat zij dit boek als ontoereikend en verouderd vinden, dit omdat het de mensen geen gelijk geeft in hun gedrag en geen gedoogbeleid toelaat. De mens herkent de Bijbel niet als het gezaghebbende woord van God. Dit is vooral te wijten aan de ontrouw en dwaasheid van de mens en is vooral niet de fout van God zoals het veel wordt beweerd. Tess 2: 13 “ En hierom danken ook wij God onophoudelijk, dat gij, toen gij het gepredikte woord Gods van ons hebt ontvangen, het hebt aangenomen niet als een woord van mensen, maar wat het inderdaad is, als een woord van God, dat ook werkzaam is in u, die gelooft”.
Een andere tekortkoming bij deze moderne godsdienstige wereld is dat men de wet des Heren niet onderzoekt. Nochtans, de Bijbel kan ons voorzien in de kennis die wij behoeven om onze meest nijpende problemen op te lossen en onze innigste vragen te beantwoorden.
Zie 2 Tim 3: 14-17 “… Elk van God ingegeven schriftwoord is ook nuttig om te onderrichten, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid, opdat de mens Gods volkomen zij, tot alle goed werk volkomen toegerust”
Vele schriften kunnen geciteerd worden om te laten zien dat de Bijbel het onbetwistbare gezag heeft. Lees Joh 16:13, 2 Pet 1:20-21, Joh 12:48, 1 Kor10 :1-11
De mens moet dus één Meester dienen: God, omdat Hij de schepper is van de aarde en de hemel.
Het geloof is de leidraad tussen de mens en God. De band met onze medemens moet voortdurend versterkt worden door onze liefde en verdraagzaamheid ten opzichte van elkaar. En dit alles doen we uit geloof en overtuiging in God.
We moeten daarom blijven groeien en volharden in het geloof.
Zolang de mens dat niet verstaat en dit niet in zijn leven toepast, zullen we nog meer abnormale en zondige toestanden in deze wereld meemaken.
Lees ook ons artikel over Standvastigheid!





